Inline graphics op deze pagina: 85K

Dizzy taal

Onderaanzicht   

Stem

Tussen de motoren zie je iets groens - de accu - met daarop een zwarte schijf. Het is een piëzo transducer, Dizzy's `stembanden'.

 

Een taal?

Als hij met rust wordt gelaten, houdt Dizzy zwijgend een oogje op zijn omgeving. Hij is heel gevoelig voor kleine veranderingen in lichtsterkte. Op meters afstand ziet hij met gemak een bewegende hand - als hij toevallig in de goede richting kijkt. Maar ook wat er achter zijn rug gebeurt trekt al gauw zijn aandacht, via schaduwen en reflecties. Zodra zijn aandacht ergens door wordt getrokken begint hij een `gesprek' in een merkwaardig eigen taaltje, dat bestaat uit 40 verschillende woorden: Vogelachtige tsjilps, kreten vol ongeduld, zo nu en dan een vrolijke lach, bwèks vol verveling en soms een zeurend geluid, zoals je van een baby zou verwachten.
 
Meestal kiest Dizzy zijn geluiden min of meer willekeurig. Maar het menselijk brein is altijd op zoek naar patronen van oorzaak en gevolg; daardoor krijg je al gauw het gevoel dat hij je iets probeert te vertellen. En soms is dat nog waar ook. De eerste versie van Dizzy kent vier woorden met een specifieke betekenis:
         

Duidelijke woorden

Als je hem optilt, zal Dizzy het merken en vragen of je hem weer op zijn wielen wilt zetten. Hij zal waarschijnlijk zijn motoren gebruiken voor een ontsnappingspoging. Als je alle beweging voorkomt, geeft hij het op en hoor je een droevige, klagende kreet, die elke vijf seconden wordt herhaald. Als hij op reis door zijn terrarium vastloopt, hoor je dezelfde kreet.
Als hij trek krijgt, probeert Dizzy zijn eettafel te vinden. Mocht zijn accu echt leegraken voor hij contact weet te maken, dan zal hij stoppen en om hulp roepen, met een bescheiden `piep'. Als een laadproces te lang duurt, neemt hij aan dat er iets fout gaat. Dan stopt hij het proces en roept hij om hulp met een veel dringender geluid (dat we nog niet `in het wild' hebben gehoord).
Dizzy's meest gebruikelijke tekst is een enthousiaste `yelp', als een van zijn voelsprieten een obstakel raakt. Helemaal stil is hij alleen wanneer hij op weg is naar zijn eettafel.

Als Dizzy het moeilijk heeft

In zijn terrarium kan Dizzy wekenlang babbelen, eten en rondscharrelen zonder hulp nodig te hebben. Maar als hij een keer vastloopt, zet hem dan in een veilige hoek. Schakel hem uit, wacht tien seconden en zet hem weer aan. Hij zal om zijn topas draaien om een indruk te krijgen van licht en donker om hem heen, en daarna 20 seconden lang helemaal niets doen. Gebruik de pauze om hem zijn `schild' terug te geven, als je het moest verwijderen om de schakelaar te bereiken.
Als Dizzy's accu leeg raakt voor hij zijn eettafel kan bereiken, moet hij ook worden uitgeschakeld. Zet hem in dat geval met de wielen op de tafel - maar voorkom contact tussen de verticale contactplaat en zijn voelsprieten! Zet hem aan. Vaak zal hij nog kans zien om zelf contact te maken. Als hij dat niet eens probeert. volg dan de speciale procedure voor de eerste lading van een nieuwe accu.
  Zij-aanzicht

vorige (gedrag) / volgende (schema's)